صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

۲۱ مطلب در تیر ۱۳۹۰ ثبت شده است

خواستم یه پست درباره این قهرمان ورزشی که در مسابقات قوی‌ترین مردان در سال گذشته قهرمان جهان شده بود بنویسم.ولی یه ایمیل واسم اومد که قسمتی از نوشته‌ی علیرضا دبیر ورزشکار گذشته و سیاستمدار حال درباره قتل روح‌الله داداشی توش بود که دیگه لازم ندیدم خودم چیزی بنویسم.فکر کنم تو همین چند خط همه چیز گفته شد.

«روز میلاد امام عصر (عج)، میان تمام پیامک‌هایی که به نشانه تبریک و تهنیت آن عید بزرگ دست به دست می‌شد، ناگهان خبری آمد که کام اهالی ورزش را تلخ کرده و آنها را در این فکر فرو ببرد که چه زمانی قرار است داستان تلخ "خشونت" در ورزش ایران خاتمه یابد.

روح الله داداشی، قوی‌ترین مرد ایران به ضربات پی در پی چاقو کشته شده بود و هیچ‌کس هم باور نمی‌کرد که فاصله میان حیات و ممات کسی که به زور بازو و قوت جان شهره بود، چنین کوتاه و سخت باشد. خبری از جنس بسیاری از اخبار دیگر که طی ماه‌های گذشته شنیده‌ایم و هر بار بابت آنها غصه خورده‌ایم، بغض کرده‌ایم و بالاتر از تمام اینها در این اندیشه فرو رفته‌ایم که پس تکلیف آرامش و امنیتی که حق هر شهروند است، چه می‌شود. وقتی کسی با چنین سوابقی هدف تیغ کینه و خشم قرار می‌گیرد، تکلیف آن آدم ساده و نحیفی که می‌خواهد میان همین خیابان‌ها، جاده‌ها خانواده‌اش را به شادی و نشاط میهمان کند، چیست؟!»

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ تیر ۹۰ ، ۰۱:۳۸
امید رحیمی


خوانندگان محترم و طرفدارای پر و پا قرص مجموعه‌ی سهندنامه بازم سلام.در این قسمت به ادامه‌ی مصاحبه با آقایان   دکتر سهندلو و دکتر سهندزاده توجه کنید.

ـ خوب جناب دکتر سهندلو بعنوان اولین سؤال و بدون مقدمه میشه تعریفی از یک دانشجو برای خوانندگان اراىٔه بفرمایید؟

ـ بله ...باید عرض کنم که نظر بنده دانشجو در حدی نیست که بشه تعریفش کرد ولی چون تعریف‌های زیادی واسه دانشجو وجود داشت من هم تصمیم گرفتم یه تعریف بدست بیارم که به این صورت است:« دانشجو موجودی است از جنس آدمیزاد، می‌خورد و می‌آشامد و نفس‌ می‌کشد.تنها کار او هم کلاس رفتن و درس خواندن است و لاغیر»

ـ جناب سهندزاده میشه شما هم تعریفتونو از دانشجو برای ما بگید؟

ـ منم با دکتر سهندلو موافقم اما در تعریف من دانشجو یک کار دیگر هم می‌کند آن هم «دردسر درست کردن برای مدیر دانشگاه» است.

ـ یعنی به نظر شما دانشجو هیچ کار دیگه‌ای انجام نمی‌ده؟ پس تکلیف جنبش دانشجویی فعالیت‌های فرهنگی و فعالیت‌های ورزشی و ... چی میشه ؟ تشکل‌های دانشجویی چطور؟

ـ (دکتر سهندلو): ای آقا؛ انگار بنده رو دست کم گرفتید. در دانشگاهی که من مدیرش باشم، تمامی جنبش‌های دانشجویی با کمک سربازان آماده به خدمت نیروی حراست از نطفه خفه خواهد شد.قبل از اینکه هر گونه فعالیتی شکل بگیره.البته باید بگم که بنده دو نوع حراست در دانشگاه بوجود خواهم آورد، یکی بعنوان حراست اطلاعاتی برای شناسایی دانشجویانی که اعمالی به جز آنچه در تعریف دانشجو ذکر شد انجام دهند، ودیگری برای اعمال زور روی دانشجویان شناسایی شده.تشکل دانشجویی هم که معنی و مفهوم نداره. مشخصه که باید تعلیق بشه.

ـ آقای دکتر سهندلو که ما رو شگفت‌زده کردن با این دانشگاه شبیه به پادگان.میشه شما(دکتر سهندزاده)هم نظرتونو در این باره بگید؟

ـ باید خدمتتون عرض کنم که اینجانب کاملأ با خشونت مخالفم.حراست دانشگاه که نباید کاری به کار دانشجو داشته باشه. من برای دانشگاه خودم از روش سورپرایز دانشجو استفاده می‌کنم.موضع بنده هم در مورد تشکل‌های دانشجویی به دو صورته.اگر تشکل کاری رو که ما و دوستانمون بگیم انجام بده، میذاریم بمونه و در غیر اینصورت یا کاری می‌کنیم که از کار کردن در تشکل پشیمون بشن(با هماهنگی با برخی اساتید محترم در نمره دادن و برخی کارهای دیگه که سِکرِته) و در نهایت تعلیق.

ـ میشه راجع به روش سورپرایز دانشجو توضیحاتی بدین؟

ـخوب در این روش به محض اینکه دانشجو اعمالی که دردسر ساز باشه مثل اعتراض به دانشگاه، انتقاد از مسىٔولین دانشگاه و دوستانشون، انواع جنبش های دانشجویی و ... انجام بده، یهو با تعلیق از یک تا 8 ترم و در برخی موارد با اخراج مواجه میشن و این یعنی یه سورپرایز واقعی.

(توضیح از بنده‌ی نویسنده: از اونجایی که می‌دونم شما خوانندگان عزیز اصلا حوصله‌ی خوندن متن طولانی رو ندارید، ادامه‌ی این مصاحبه و قسمت پایانی رو در قسمت بعد بخونید)

۷ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۰ ، ۲۳:۲۰
امید رحیمی

این نامه را امام علی(ع) به اشعث بن قیس(فرماندار آذربایجان) نوشته است.جالب است بدانید که ابوبکر برای جلوگیری از خطرات اشعث، خواهر خود ام‌فروه را به او تزویج کرد و این زن سه پسر آورد که یکی از آنها محمد بود که در کربلا از فرماندهان لشکر ابن زیاد در برابر امام حسین(ع) بود.اشعث دختری به نام جعده داشت که همه شنیده‌ایم امام حسن مجتبی(ع) را مسموم ساخت و طبق روایت کافی خود اشعث نیز از کسانی است که در قتل امیر مؤمنان علی(ع) شرکت داشت

إلی أشعث بن قیس عامل أذربیجان 

 وإن عملک لیس لک بطعمة، ولکنه فی عنقک أمانة، وأنت مسترعًی لمن فوقک. لیس لک أن تفتات فی رعیة، ولا تخاطر إلا بوثیقة، وفی یدیک مال من مال الله عزوجل، وأنت من خزانه حتی تسلمه إلی، ولعلی ألا أکون شر ولاتک لک، والسلام.

ترجمه

این فرمانداری برای تو آب و نان نیست؛ بلکه امانتی است در گردنت و (بدان) تو از سوی مافوق خود تحت مراقبت هستی.هرگز حق نداری درباره‌ی رعیت، استبداد به خرج دهی و حق نداری در کارهای مهم و خطیر بدون اطمینان وارد شوی.در دست تو بخشی از اموال خداوند عزوجل است و تو یکی از  خزانه‌داران او هستی، باید آن را حفظ کنی تا به دست من برسانی، امید است که من رییس بدی برای تو نباشم والسلام.

تفسیر

سید رضی فقط قسمتی از کل نامه را در اینجا آورده است.امام(ع) در آغاز این نامه چنین فرمود:« اگر لغزش‌هایی چنین و چنان از تو سر نزده بود در این کار(فرمانداری آذربایجان یا بیعت کردن با امام(ع)) مقدم بر دیگران بودی و شاید پایان کار تو آغاز آن را جبران کند و بخشی از آن بخش دیگر را بپوشاند اگر تقوای الهی را پیشه کنی.»

سپس امام (ع) در ادامه‌ی این نامه اشاره به قتل عثمان و بیعت مردم با او و شورش طلحه و زبیر و شکستن بیعت آن حضرت نمود و افزود که آنها عایشه را نیز با خود به سوی بصره بردند و من به اتفاق مهاجرین و انصار به سوی آنها رفتیم و در میدان نبرد در مقابل هم قرار گرفتیم.من از آنها خواستم که از سرکشی باز گردند  و به بیعت خود وفادار باشند و آنچه وظیفه‌ی اتمام حجت بود انجام دادم؛ ولی آنها نپذیرفتند جنگ در گرفت و شکست خوردند و گروهی مجروح شدند و گروهی فرار کردند و من دستور دادم مجروهان را مکشند  و فراریان را تعقیب نکنند  و هر کس سلاح خود را بر زمین بگذارد  و به خانه‌ی خویش برود و در را به سوی خویش ببندد در امان خواهد بود.

سپس امام(ع) این بخش از نامه را که سید رضی نقل کرده است بیان فرمود.امام(ع) در این بخش از نامه، اول او را با دو جمله پر معنا هشدار می‌دهد و می‌فرماید:« این فرمانداری برای تو آب و نان نیست؛ بلکه امانتی است در گردنت و (بدان) تو از سوی مافوق خود تحت مراقبت هستی».سپس امام(ع) بعد از این هشدار گویا به بیان سه وظیفه برای اشعثبه عنوان یک فرماندار می‌پردازد، نخست می‌فرماید:« هرگز حق نداری درباره‌ی رعیت، استبداد به خرج دهی»بلکه باید طبق موازین الهی و آنچه در اسلام درباره‌ی حقوق مردم پیش‌بینی شده رفتار کنی نه اینکه آنچه دلخواه توست خودسرانه انجام دهی و با مردم همچون بندگان و بردگان رفتار کنی.حضرت در دستور دوم می‌فرماید:« حق نداری در کارهای مهم و خطیر بدون اطمینان وارد شوی» و منظور امام(ع) این است که در اموری که با سرنوشت مردم سروکار دارد جز با دقت و تامل و مشورت کافی و در صورت لزوم گرفتن اذن از امام(ع) و پیشوایت اقدام مکن، زیرا برای حفظ امانت‌های مهم  باید از دست زدن به کارهای خطرناک پرهیز کرد.در دستور سوم درباره‌ی حفظ اموال بیت‌المال می‌فرماید:« در دست تو بخشی از اموال خداوند عزوجل است و تو یکی از  خزانه‌داران او هستی، باید آن را حفظ کنی تا به دست من برسانی»

در پایان به او اطمینان می‌دهد که اگر در مسیر صحیح گام بر دارد، امام(ع) بر او  هیچ‌گونه تعرضی نکند و از این نظر در  امنیت باشد، می‌فرماید امید است که من رییس بدی برای تو نباشم»

البته این تعبیر، تعبیری است بسیار متواضعانه و پدرانه.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۰ ، ۱۶:۰۷
امید رحیمی

چقدر از افغانستان می‌دونید؟ تابحال کدومتون به سفر به افغانستان فکر کردید، حالا واسه سیاحت یا واسه زیارت؟ سفر که پیشکش، اصلا تا بحال به شرایط فرهنگی افغانستان توجه کردید؟ تو صدا سیما هم که از افعانستان فقط سربازهای ناتو و طالبان رو میبینیم و دیگر هیچ. به نظرتون نقش ما ایرانیا تو آینده‌ی افغانستان چقدره و چقدر می‌تونیم افغانستان رو تو راهی که میره به سمت خودمون بکشونیم؟ وقتی ما ایرانیان در کتب درسی مدارس متوسطه‌ی خود،‌حمله‌ی محمود افغان به اصفهان و پادشاهی رو به اضمحلال صفوی را یورش افغان می‌نامیم، نباید از همسایگانمان انتظاری بیشتر داشته باشیم.حمله‌ی محمود افغان به هیچ رو یورش نبوده است، شورش بوده است.شورشی درون یک حکومت بزرگ.ما حتی تاریخ هزارساله‌ی ایران بزرگ را با مرزهای سیاسی زیر دویست‌ساله می‌نویسیم و بعد انتظار داریم فرهنگ غریب‌نوازی داشته باشیم؟! حتما می‌دونید که زبان اکثر مردم افغانستان فارسیه و همین موضوع باعث قرابت فرهنگی بین ما و افغانستان میشه.ولی با توجه به شرایطی که افغانستان داره و حضور نیروهای اروپایی و آمریکایی و یک معضل بزرگ بنام طالبان این کشور دوست و هم‌سایه روز به روز داره از ایران ما دورتر و دورتر میشه. آمریکایی‌ها در افغانستان هفته‌نامه‌ای به سه زبان فارسی، پشتو و انگلیسی بنام «صدای آزادی» منتشر می‌کنند و بطور رایگان در اختیار مردم افغان می‌گذارند.هفته‌نامه ها کاملا با سطح فرهنگ افغانی‌ها همخوانی دارد.صفحه‌ای دارد بنام«از باباجان بپرسید» که به نوعی صفحه‌ی مشورت است.فریده از باباجان راجع به بیکاری پرسیده است.خیلی قشنگ جواب داده است که«فریده‌ی عزیز وظیفه‌ی اشتغال فقط با دولت نمی‌باشد، شرکت‌ها که بسیاری‌شان هم افغان هستند وظیفه‌ی ایجاد اشتغال دارند.»از همان اول ، سطح توقع مردم از دولت و نیروهای خارجی مستقر را پایین می‌آورند.سردبیر هفته‌نامه هم یک ژنرال آمریگایی است که متن ادبی هم می‌نویسد راجع به گل و بلبل.بنام کاپیتان تورن توبیس واخنر.انتهای مجله هم نوشته‌اند که مجله زیر نظر فرماندهان اسیاف منتشر می‌شود.رادیوی موج اف‌ام و سایت هم دارد.خیلی جالب است که در صفحه‌ی میانی آن شماره‌ی اول ماه میزان ، برای عید فطر هم مطلب دارند.اشعاری هم به فارسی و پشتون و همچنین پیام شیخ‌الاسلام اوباما به مناسبت ماه مبارک برای مسلمانان جهان به سه زبان. ما چه می‌کنیم.رایزن فرهنگی ما و کنسول ما هم آیا مجله‌  منتشر کرده‌اند؟ تا بحال چقدر کار فرهنگی توی افغانستان انجام داده‌ایم؟ حتی بعضی کتابفروشی‌های افغان هم بدلیل علاقه‌ی زیاد مردم به فرهنگ و مردم ایران خواهان وارد کردن کتاب‌های ایرانی بودند با کلی مشکل مواجه شدند و عده‌ای از آنها نیز بصورت قاچاقی کتاب‌های ایرانی را وارد افغانستان کرده و می‌فروختند.حتی بعضی از افغانی‌ها که آرزوی زیارت امام رضا(ع) رو دارند، نمی‌تونند به مشهد برن چون دولت ایران اجازه نمی‌ده و خیلی سخت می‌گیره. در زمینه‌ی فرهنگی تو افغانستان که دیدیم ایران تقریبا هیچ نقشی نداشت.حالا تو زمینه‌ی امنیت افغانستان به نظرتون ایران نقشی داشته؟ حتما می‌گید اینجا هم نقشی نداشته و نداره! ولی اگر یکم توجه کنید میبینید که تو این زمینه بطور غیر مستقیم ایران نقش داشته.نقش که نمیشه گفت ولی با یکم سیاست به راحتی می‌شد فعالیت‌های خوبی انجام داد. جوانان افغانی که شرایط تحصیلی مناسبی در افغانستان ندارند تصمیم به ادامه‌ی تحصیل در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای دیگر می‌گیرند.بهترین گزینه‌ها برای این کار ایران و پاکستان هستند(بدلیل زبان مشترک و فرهنگ نزدیک)، و به تبع ایران شرایطی بس مناسبتر دارد.اما تحصیل در مدارس ایران آسان‌تر است برای جوانان افغان یا در پاکستان؟ بهتره بگیم تحصیل در ایران غیر ممکن است.پس عمده‌ی جوانان به پاکستان می‌روند و عده‌ای قلیل هم البته به هند.  طالب‌ها که مهم‌ترین عامل بی‌امنی تو افغانستان هستند، اهل هرات نبوده‌اند و از ولایات جنوبی آمده و نود درصد آنها پشتون‌اند و درس‌خوانده‌ی مدارس پاکستانی و با فرهنگی پایین‌تر از فرهنگ عامه‌ی اهل هرات.مدارس پاکستانی هم که حتما می‌دونید اکثرا وهابی هستند و مروج اندیشه‌های وهابیت.پس این جوانان افغانی که براساس اندیشه‌های وهابیت آموزش دیده‌اند پس از ورود به افغانستان به طالبان ملحق شده و بقیه‌ی ماجرا رو هم خودتون می‌دونید.حالا اگه برای این جوونا امکان تحصیل تو ایران وجود داشت، و بر اساس اسلام ناب شیعی آموزش ببینند و با شناخت کامل از غرب پس از تحصیل به افغانستان برگردند این کشور نصف مشکلاتی که الان داره رو نداشت.پس بازم ایران می‌تونست با نقش فرهنگی خودش تو افغانستان نقش نظامی و سیاسی داشته باشه.به همین سادگی. رییس فرهنگ هرات، منصوب طالبان، امروز مغازه دارد در بازار.به قول اهالی برمی‌گردد به جنم اصلیش که کسب و کار است،نه شعر و ادب! زمان ریاست دختر یکی از اهل فرهنگ هرات را می‌گیرد.حالا بعد از چند سال، حتی بعد ازسقوط طالب‌ها، در هرات ماندنیشده است و کاسب شده است.نکته این است که فرهنگ مقتدر و مسلط هراتی‌ها او را به یک هراتی تبدیل  است و برای همین هراتی‌ها در موضع انتقام‌گیری از او نیستند.یعنی غلبه عاقبت با فرهنگ است.هراتی‌ها هم شعبه‌ای از فرهنگ ایرانی‌ها هستند دیگر. حرف از افغانستان بسیار است؛ گله و شکوه از جفا در حق مردم افغان و قصوری که تا بحال در وظایف در قبال این مردم اعمال شده بسی بیشتر.دوستان برای مطالعه‌ی بیشتر می‌تونن به کتاب «جانستان کابلستان» آقای امیر خانی مراجعه کنند که ایده‌های این متن هم برگرفته همین کتاب است.
۸ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۰ ، ۱۷:۰۷
امید رحیمی

با سلام خدمت همگی دوستان.چه سهندی و چه غیر سهندی.حتما همتون ماجرای انتخابات سرنوشت‌ساز استان آذربایجان میانی رو تو قسمت قبل خوندید.حتما سؤالاتی تو ذهنتون پیش اومده.شاید یکیشون این باشه که این کاندیداها چه طرح و برنامه‌هایی برای دوره‌ی ریاست دانشگاه صنعتی سهند دارند.به همین دلیل ما امروز از دکتر سهندلو و دکتر سهندی‌زاده دعوت به عمل آوردیم تا گزیده‌ای از برنامه‌های  خودشونو واسه‌ی ما شرح بدن.

ـ سلام آقایون دکتر.لطفا اول خودتونو معرفی کنید و از برنامه‌هاتون واسه ما بگید.اول کدومتون شروع میکنید؟

ـ اول من ...

ـ نه من زودتر ثبت‌نام کردم!

ـ نه من زودتر رسیدم اینجا!

ـ نخیر من باید اول شروع کنم.نذار بگم دیروز کجا و با کی بودیا ...

ـ جرأت داری بگو تا منم بگم دیروز تو خونتون کی رو دیدم ...

ـ ــــــــــ «به دلیل برخی شىٔونات این قسمت‌ها سانسور شده.شمای خواننده بر من نگارنده ببخشید»

ـ آقایون دعوا نکنید.من یه راه حل دارم.گل یا پوچ! هر کسی برنده شد اون اول شروع می‌کنه !

«بعد از مسابقه‌ی گل یا پوچ دکتر سهند لو موفق شدند گل را پیدا کرده و آغاز کننده‌ی مصاحبه(شاید هم مناظره) باشند.»

ـ خوب دکتر سهندلو میشه خودتونو معرفی کنید؟

ـ با سلام خدمت خوانندگان عزیز و به کوری چشم بازندگان، بنده سهند سهندلو هستم فارغ‌التحصیل فری یونیورسیتی واحد مرکزی روستای دکترلر در مقطع دکتری رشته‌ی زبان و ادبیات گینه‌ی بیساىٔو.

ـ میشه در مورد دانشگاهتون توضیحاتی بدید و بگید تو کدوم کشوره؟ تو گینه‌ی بیساىٔو؟

ـ ای آقا.شما چرا نمی‌فهمید.فری‌یونیورسیتی همون دانشگاه آزاده دیگه ...

ـ ببخشید جناب دکتر.خب جناب دکتر بعنوان اولین سؤال میشه ابتدا د مورد ابهاماتی که در مورد خریداری شدن مدرک دکتری شما وجود داره، توضیحاتی برای خوانندگان ما بدید؟

ـ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «از بیان این قسمت‌ها نیز معذوریم»

ـ آقا اینا همش واسه اینه که طرفدارای منو گمراه کنند.همشو تکذیب می‌کنم.

بسه دیگه.خسته شدم.من به کارهای سنگین عادت ندارم.بقیشو از این سهندی‌زاده بپرسید.

ـ بله.دکتر سهندی‌زاده میشه شما هم خودتونو معرفی کنید.

ـ منم خدمت خوانندگان عزیز سلام عرض می‌کنم و قبل از هرچیزی اعلام می‌کنم که تو مسابقه‌ی گل یا پوچ تقلب شده بود.به هر حال ...من   سهند سهندی‌زاده هستم.صاحب بزرگترین سوپرمارکت شهر سهند.

ـ خب دکتر سهندی‌زاده میشه کمی از انگیزتون برای ریاست دانشگاه بگید؟

ـ خوب من دلایل زیادی برای این کار دارم.اول این که الانه مد شده همه‌ی مدیرا چند تا شغل داشته باشن.دیدم افت داره که فقط یک جا مدیر باشم.گفتم بیام رىٔیس دانشگاه بشم که خیلی هم کلاس داره.

ـ مدیر؟ شما مگه جای دیگه‌ هم مدیر هستید؟

ـ بله آقا.بنده ریاست امور بین‌الملل سوپرمارکت‌های سهند رو هم بر عهدا دارم.آقا واسه منم بسه دیگه.از کت و کول افتادم.منم طاقت کار سخت و طاقت‌فرسا ندارم.

ادامه‌ی مصاحبه در قسمت بعد

۶ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۰ ، ۱۲:۳۷
امید رحیمی

إلی بعض أمراء جیشه 

 فإن عادوا إلی ظل الطاعة فذاک الذی نحب، وإن توافت الأمور بالقوم إلی الشقاق والعصیان فانهد بمن أطاعک إلی من عصاک، واستغن بمن انقاد معک عمن تقاعس عنک، فإن المتکاره مغیبه خیر من مشهده، وقعوده أغنی من نهوضه.

ترجمه

مخالفان را (کسانی که فرمان تو را در مقابله با لشکریان طلحه و زبیر پذیرا نیستند) نصیحت کن.اگر به سایه‌ی اطاعت باز کردند (و تسلیم فرمان تو شوند) این همان چیزی است که ما دوست داریم (و آن را می‌خواهیم) و اگر حوادث، آنها را به سوی اختلاف و عصیان  کشاند به کمک کسانی که از تو اطاعت می‌کنند با کسانی که از تو نافرمانی می‌کنند پیکار کن و با کسانی که مطیع‌اند از کسانی که سستی می‌ورزند خود را بی‌نیاز ساز؛ زیرا سست‌عنصران و کسانی که از جنگ با دشمن کراهت دارند غیبت‌شان بهتر از حضورشان است و قعود آنها ازجنگ، از قیامشان کارسازتر است!

تفسیر نامه در ادامه مطلب

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۹۰ ، ۰۰:۱۶
امید رحیمی

بسم رب الشهداء والصدیقین

 

وبلاگ  رهروان ولایت (مهاجر)که یه وبلاگ مذهبی وخوبیه سوالی کرده بود که اگر قرارباشه مابین دین وفرزندمان یکی رو انتخاب کنیم  کدامیک رو انتخاب میکنیم؟

البته من یه چیزایی رو نوشتم چون حقیقتا سوال سختیه یعنی هنگام معرکه  وامتحان باید پاسخ داده بشه نه در آسودگی و...

اما مادران وپدران شهدا بعضا کارهایی رو کردن که آدم هنگ میکنه وسر تسلیم درمقابلشون فرود میاره مثل مادر شهیدی که فرزندش رو با دستان خودش غسل میده و واقعا می ارزه که آدم وقت بذاره وبخونه

چه چیزی سبب شد که شما سیدمحمد را غسل و کفن کنید؟ -

نان بگویم ما از مرگ و شهادت هیچ ترس و واهمه‌ای نداریم و به مردم بگویم من همان زمان عرض کردم و گفتم، درست است که فرزند من نیاز به غسل و کفن ندارد، ولی من او را غسل می‌دهم و کفن می‌پوشانم، تا به دشم که افتخارم این است که پسرم فدای اسلام، انقلاب و حضرت امام شده است.

 

 شهید سید محمد محمد نژاد

خب، بعد از غسل و کفن... ؟ - خیلی نوازشش کردم و با او درددل کردم و بعد از آن نیز خودم وارد قبر شدم و تلقینش را خواندم. لبانم را جلوی گوشش گرفتم و به او گفتم: پسرم! سلام مرا به مادرت حضرت زهرا (س) برسان و به او بگو: من یک مادر پیری دارم و از او بخواه که در روز قیامت از من شفاعت کند.

متن کامل مصاحبه در ادامه مطلب

نویسنده:محمد حسینی خورنژاد

منبع:www.sardaranali.persianblog.com

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۰ ، ۱۹:۳۴
امید رحیمی



1- امام راحل(ره) در سال 43 ، سربازان من در گهواره ها هستند!

2 -  پیش بینی فرار شاه و عاقبت رژیم پهلوی

3- پیش بینی در مورد تشکیل حکومت اسلامی در ایران

4- پیش بینی در مورد عاقبت منتظری

5- پیش بینی در مورد رهبری امام خامنه ای(مدظله)

6- پیش بینی نابودی مارکسیسم و سقوط شوروی

7- پیش بینی حمله عراق به کویت

8- پیش بینی عاقبت ذلت بار برای سران مزدور

9- پیش بینی حرکت مردم مصر و عاقبت حسنی مبارک

10- پیش بینی وقوع بیداری اسلامی در منطقه

11- پیش بینی فروپاشی آمریکا از درون

12- پیش بینی فتح قدس و آزادی فلسطین

13- پیش بینی نزدیکی ظهور و اتصال انقلاب اسلامی به ظهور

14- پیش بینی مخالفت با امام زمان(عج) توسط کسانی که با ولایت فقیه مخالفت می کنند

 متن کامل و جزىٔیات در ادامه‌ی مطلب

منبع:http://u313.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۰ ، ۱۵:۲۰
امید رحیمی

بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی استان  آذربایجان میانی( شامل شهرهای اسکو،‌خسروشهر،‌کندوان و به مرکزیت سهند)، سهنا، از این پس رؤسای تمامی دانشگاه‌های این ایالت خودمختار به صورت انتخابات همه‌جانبه(برگرفته از دموکراسی ناب) و توسط مردم این استان صورت می‌گیرد.به گفته‌ی مهندس سهندچی، مسؤل برگزاری انتخابات، رای‌دهندگان هیچگونه محدودیتی ندارند.آحاد مردم از نوزادان یک‌ماهه و حتی یک‌روزه گرفته تا پیرمردها و پیرزن‌های 140 و 150 ساله می‌توانند در این انتخابات سرنوشت‌ساز شرکت کنند.ایشان خاطر نشان کردند عده‌ای از افراد نیز، به دلایلی که خود مهندس سهندچی در طول تحقیقات به آنها دست یافته، حق شرکت در این انتخابات را ندارند که به شرح زیر می‌باشند:

1.دانشجویان تمامی دانشگاه‌های استان آذربایجان میانی(آخه دانشجو که صلاح خودشو نمی‌دونه.مگه دانشجو از دموکراسی چیزی می‌فهمه که تو این انتخابات شرکت کنه.دانشجو فقط باید درسشو بخونه و دیگر هیچ ... )

2.اساتید و هیات علمی دانشگاه‌های استان آذربایجان میانی(اصلا چه معنی داره استاد تو کارای دانشگاه دخالت کنه.استاد فقط باید درس بده و بره کارگاه و آزمایشگاه)

ایشان همچنین افزودند: در خصوص امر خطیر بومی‌سازی علم، تصمیمات مهمی در این استان اتخاذ شده است که مهم‌ترین آنها حذف شرایط دست و پاگیر مانند مدرک تحصیلی، سابقه‌ی مدیریت، سابقه‌ی کار علمی و هزاران قانون دیگر و لحاظ کردن تنها یک شرط برای کاندیداتوری ریاست دانشگاه‌ها می‌باشد و آن هم بومی این استان بودن است.بطور مثال کاندیداهای ریاست دانشگاه صنعتی سهند عبارتند از:

1.دکتر سهندلو(شایعاتی مبنی بر خریداری شدن مدرک دکترای ایشان وجود دارد ولی از آنجایی که مدرک تحصیلی از شرایط کاندیداتوری نیست ما هم باور نکردیم)

2.دکتر سهندی‌زاده(ایشان دکتر نیستند ولی چون گاهی بچه‌های محل را از آمپول می‌ترساند اهالی محل او را دکتر صدا می‌زنند )

3.دکتر سهندپور( ایشان آمپول‌زن محل هستند و از دکتری فقط مدرکش را ندارد)

4.دکتر سهندیان(ایشان نه مدرک دکتری خریده و نه حتی مدرکی داره و در هیچ جایی هم او را دکتر صدا نمی‌زنند و مسؤل انتخابات «مهندس سهندچی» واژه‌ی دکتر را در فرم ایشان اضافه نمودند)

که همگی چهره‌هایی نام‌آشنا از فرزندان این آب و خاک(البته بنده‌ی نگارنده تو قسمت آب مشکل دارم چون در این مدتی که اینجانب در استان آذربایجان میانی به حرفه‌ی خبرنگاری و نویسندگی مشغولم آبی با حجم بیشتر از یک سطل ندیده‌ام.شمای خواننده می‌توانید این را یک خرق عادت ادبی بحساب بیاورید.) هستند.

منتظر قسمت‌های بعدی باشید ...

۵ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۹۰ ، ۱۸:۱۴
امید رحیمی


((آمار نشان می‌دهد در دو ماه نخست امسال بیش از 95 درصد بازار خودروهای سواری کشور در اختیار تنها چهار برند پراید، پژو، تندر 90 و سمند بوده است.
به گزارش ایسنا، در این مدت پراید با تولید 86 هزار و 567 دستگاه بیشترین سهم را از بازار خودروهای سواری کشور به خود اختصاص داد. سهم پراید از بازار داخلی در دو ماهه‌ی امسال به حدود 44.7 درصد رسید.
بعد از پراید این پژو بود که با تولید 67 هزار و 752 دستگاه معادل 35 درصد از بازار خودروهای سواری کشور را به خود اختصاص داد. اگرچه سهم پژو امسال نسبت به سال قبل حدود 2.2 درصد کاهش یافته است
در رده‌ سوم نیز برند داخلی سمند قرار گرفت که سهمی معادل 10.8 درصد از بازار خودروهای سواری کشور را کسب کرد. تولید سمند در مدت زمان یادشده به 21 هزار و 10 دستگاه رسید. سهم سمند در بازار امسال نسبت به سال قبل دو درصد افزایش یافته است
تندر90 نیز سهمی 4.9 درصدی از بازار خودروهای سواری کشور در دو ماهه‌ی نخست امسال داشت. تولید تندر در دو ماه نخست امسال به 9 هزار و 432 دستگاه رسید.))

به نظر من این یه فاجعه‌ی بزرگه.کدوم یکی از این ماشین‌ها که پرفروش‌ترین‌ها شدن، حداقل استانداردهای جهانی رو دارن؟(مخصوصا پراید) تا کی صنعت خودروسازی ما باید تو این سطح بمونه؟ چرا دولت اینقدر از سایپا و ایران‌خودرو حمایت می‌کنه؟

به نظرتون کشور ما توانایی ساختن یه خودرو دارای حداقل استانداردها نیست؟ تو یه مجله ماشین خوندم که امکاناتی که ایران‌خودرو داره کم از تجهیزات بزرگترین شرکت‌های دنیا مثل بنز و بی ام دابلیو و ... نداره.از نظر علمی هم کشور ما دارای بهترین مهندسین و طراحان خودرو می‌باشد یا حداقل در یک بازه‌ی زمانی چند ساله میتونه بدست بیاره.پس دلیل اینکه صنعت خودروی ما تو این سطحه چیه؟ شک نکنین ایرانی که تونسته به خیلی از تکنولوژی‌های انحصاری دنیا دست پیدا کن،‌حتما از پس ساختن یه اتومبیل امن و استاندارد  بر میاد.البته بعضی از سؤالایی رو که بالا نوشتم آقای امیرخانی تو کتاب نفحات نفت جواب داده ولی یه سؤال بزرگتر هست که جواب دادنش کار ماهاست.ما مردم ایران.سوال اینه که با وجود این سطح بسیار پایین کیفیت ، قیمت بالا و امنیت پایین چرا مردم ما باز هم با ذوق و شوق فراوان واسه خرید این خودروها تو نوبت میرن و هیچ شکایتی هم نمیکنن؟ به نظرمن که بر میگرده به همون تفکر جهادی که تو مردم وجود نداره.

نظر شما چیه ؟

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۰ ، ۱۹:۱۱
امید رحیمی

قبل از این که نامه‌ی سوم رو واستون بنویسم یه نکته هست که گفتنش خالی از لطف نیست.تفسیری که برای این نامه‌ها تو وبلاگ قرار میدم فقط یه خلاصه‌ از تفسیر نوشته شده توسط آیت‌الله مکارم شیرازی تو کتاب پیام امام امیرالمؤمنین(ع) است؛ خودتون هم خوب می‌دونید که آوردن کل تفسیر تو وبلاگ ممکن نیست پس فقط مهم‌ترین نکات رو میگم.بطور مثال همین نامه‌ی سوم تو کتاب پیام امام(ع) 18 صفحه تفسیر و توضیح داره که اگه مایل بودین می‌تونین به کتاب مراجعه کنین.بهتون توصیه می‌کنم حتما این نامه رو بخونین.

ومن کتاب له علیه السلام 

 لشریح بن الحارث قاضیه 

 روی أن شریح بن الحارث قاضی أمیرالمؤمنین علیه السلام اشتری علی عهده داراً بثمانین دیناراً، فبلغه ذلک، فاستدعی شریحاً، وقال له: 

 بلغنی أنک ابتعت داراً بثمانین دیناراً، وکتبت لها کتاباً، وأشهدت فیه شهوداً. 

 فقال له شریح: قد کان ذلک یا أمیرالمؤمنین. قال: فنظر إلیه نظر مغضب ثم قال له: 

 یا شریح، أما إنه سیأتیک من لا ینظر فی کتابک، ولا یسألک عن بینتک، حتی یخرجک منها شاخصاً، ویسلمک إلی قبرک خالصاً. فانظر یا شریح لا تکون ابتعت هذه الدار من غیر مالک، أو نقدت الثمن من غیر حلالک! فإذا أنت قد خسرت دار الدنیا ودار الآخرة! أما إنک لو کنت أتیتنی عند شرائک ما اشتریت لکتبت لک کتاباً علی هذه النسخة، فلم ترغب فی شراء هذه الدار بدرهم فما فوق. والنسخة هذه: هذا ما اشتری عبد ذلیل، من میت قد أزعج للرحیل، اشتری منه داراً من د ار الغرور، من جانب الفانین، وخطة الهالکین، وتجمع هذه الدار حدود أربعة: الحد الأول ینتهی إلی دواعی الآفات، والحد الثانی ینتهی إلی دواعی المصیبات، والحد الثالث ینتهی إلی الهوی المردی، والحد الرابع ینتهی إلی الشیطان المغوی، وفیه یشرع باب هذه الدار. اشتری هذا المغتر بالأمل، من هذا المزعج بالأجل، هذه الدار بالخروج من عز القناعة، والدخول فی ذل الطلب والضراعة، فما أدرک هذا المشتری فیما اشتری منه من درک، فعلی مبلبل أجسام الملوک، وسالب نفوس الجبابرة، ومزیل ملک الفراعنة، مثل کسری وقیصر، وتبع وحمیر، ومن جمع المال علی المال فأکثر، ومن بنی وشید، وزخرف ونجد، وادخر واعتقد، ونظر بزعمه للولد، إشخاصهم جمیعاً إلی موقف العرض والحساب، وموضع الثواب والعقاب: إذا وقع الأمر بفصل القضاء (وخسر هنالک المبطلون) شهد علی ذلک العقل إذا خرج من أسر الهوی، وسلم من علائق الدنیا.

ترجمه

(ای شریح) به من خبر رسیده که خانه‌ای به قیمت هشتاد دینار خریده‌ای و برای آن قباله و سندی نوشته‌ای و بر آن گواهانی گرفته‌ای!«شریح عرض کرد»: آری چنین بوده است ای امیر مؤمنان.راوی این روایت را می‌گوید: امام(ع) نگاهی خشم آلود به او کرد و سپس چنین فرمود:ای شریح بدان به زودی کسی به سراغت می‌آید که نه به قباله‌ات نگاه می‌کند و نه از شهودت می‌پرسد، تا تو را از آن خانه آشکارا خارج سازد و تنها به قبرت تحویل دهد.حال ای شریح! نگاه کن، ‌نکند این خانه را ازغیر مال خود خریده باشی یا بهای آن را از غیر مال حلال پرداخته باشی که هم دنیا را از دست داده‌ای و هم آخرت را، بدان اگر هنگام خریدن این خانه نزد من آمده بودی سندی را بدین گونه برای تو می‌نوشتم که دیگر در خریدن این خانه حتی به بهای یک درهم یا بیشتر رغبت نکنی.

نسخه‌ی قباله این است:

این ملکی است که بنده‌ای ذلیل از کسی به اجبار در آستانه‌ی کوچ کردن(از این دنیا) است، خریداری کرده خانه‌ای از خانه های سرای فریب و غرور، در محله‌ی فانی‌شوندگان، و در کوی هالکان،‌حدود چهارگانه این خانه چنین است:

حد اول به «اسباب آفات و بلاها» می‌خورد و حد دوم به «عوامل  مصایب» و حد سوم به «هوی و هوس‌های مهلک» و حد چهارم به «شیطان گمراه کننده» منتهی می‌شود و درب خانه از همین جا باز می‌گردد! این خانه را فریب‌خورده‌ی آرزوها از کسی که در سرآمد معین(و کوتاهی) از این جهان بیرون رانده می‌شود، به مبلغ خروج از عزت قناعت، و دخول در ذلت حرص و دنیا پرستی و خواری، خریداری نموده است؛ هر گونه عیب و نقص و کشف خلافی در این معامله واقع شود و خسارتی به مشتری برسد بر عهده‌ی بیماری بخش اجسام پادشاهان و گیرنده‌ی جان جباران و زایل‌کننده‌ی سلطنت فراعنه همچون کسری، قیصر،‌تبع و حمیر است.همچنین آنها که اموالی را گردآوری کردند و بر آن افزودند و بنا کردند و محکم ساختند، آراستند و زینت نمودند، اندوختند و نگهداری کردند و به گمان خود برای فرزندان باقی گذاردند، اینها همان کسانی هستند که همگی به پای حساب و محل ثواب و عقاب رانده می‌شوند؛ در آن هنگام که فرمان داوری الهی صادر می‌شود و بیهوده کاران در آنجا زیان می‌بینند، و شاهد این سند عقل است آنگاه که از تاثیر هوا و هوس خارج شود و از علایق دنیا به سلامت بگذرد.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ تیر ۹۰ ، ۱۲:۴۱
امید رحیمی

سلام دوستان

امروز می‌خوام واستون از جهاد بگم.از وسعتش، از اهمیتش، از عظمتش.واژه‌ای یا بهتره بگم مفهومی که توی کشور ما تقریباً از بعد جنگ هشت ساله با عراق فراموش شده.نمی‌خوام واستون بگم جهاد اسم مصدر از ریشه‌ی جهده و فلسفش چیه.نمی‌خوام تفسیر آیه‌ «والذین جاهدوا فینا لنهدینّهم سُبُلنا» یا «ان الذین آمنوا و الذین هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله ...» رو بگم یا بگم پیامبر(ص) و دوازده تا امام(ع) درباره‌ی جهاد چقدر حدیث گفتن و چقدر روش تأکید کردن.گفتن این چیزا کار من نیست.من فقط می‌تونم حرف دلمو بزنم.می‌تونم به زبون خودم مفهوم جهادو بگم.اون چیزی که تا حالا خودم از جهاد فهمیدم رو بگم.حالا کم یا زیاد ...

خوب از اینجا شروع می‌کنم.اولین چیزیکه با شنیدن کلمه‌ی جهاد تو ذهنتون میاد چیه؟ یا بهتره بگم اولین کسی که تو ذهنتون میادکیه؟ بذارین جوابشو خودم بگم.اول از همه اگر از خودم بپرسین میگم جهاد اقتصادی و حاج عبدالله والی.یه معلم تاریخ یا معارف یا یه روحانی میگه پیامبر(ص) مجاهدتاش، امام علی(ع) و یتیمای کوفه، امام حسین(ع) و کربلا.اگه از یه بازاری یا یه دکتر یا مهندس بپرسی میگه هشت سال جنگ و شهدا و فهمیده و همت و باکری و ... اگه از یه دانشجو بپرسی میگه بسیجی(البته از نوع واقعیش) و اردوی جهادی.حتی اگه از یه آمریکایی یا اسراىٔیلی بپرسی میگه جوونای فلسطینی و حزب‌الله.پس ازهرکسی که بپرسیم یه اسوه یا نمونه‌ی جهاد دم دست داره.پس مشکل ندیدن و نشناختن مجاهد نیست.

مشکل از نشناختن خود جهاده و از ندونستن اهمیتش.حتی اون کسایی هم که تا حالا قصد داشتن قرآنو تحریف کنن(که نتونستن) تو تحریفشون فقط آیه‌های مربوط به جهادو حذف کرده بودن.این یعنی اهمیت جهاد واسه مسلمونا.مشکل اینه که ما هنوز درک نکردیم جهاد از جنس فرهنگه.باید جزىٔی از فرهنگمون باشه.باید مثل یه روح تو تن اجتماع باشه، توی تموم فعالیت‌ها، توی تموم مناسبات.تو اقتصاد، تو سیاست، تو ورزش، تو علم و دانشگاه و ... و حتی تو ازدواج و خانواده.

اگه صنعتمون جهادی بود الان این همه بیکار نداشتیم.اگه ورزشمون جهادی بود تا حالا تیم فوتبالمون اینقدر تو جام جهانی درجا نزده بود.اگه حتی ازدواجا و زندگی‌های مشترک یکم چاشنی جهاد داشتن الان آمار طلاق این رقم فعلی که هست، نبود.حتی اگه حجاب تو کشورمون جهادی بود این وضع کنونی پیش نمیومد.البته جهاد توحجاب نه به صورتی که نیروی انتظامی داره تو این طرح‌های جهاد فصلی حجاب و امنیت اجتماعی انجام می‌ده.این نوع جهاد نیروی انتظامی واسه جاهای دیگست که گفتن جاش کار من نیست.

خلاصه‌ی کلامم اینکه تا وقتی ما جوونای این مملکت تفکر جهادی نداشته باشیم و جهادی کار نکنیم، نمی‌تونیم انتظار پیشرفت داشته باشیم.فقط با روحیه‌ی جهادیه که میشه ره صد‌ساله رو یک شبه طی کرد.

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۰ ، ۱۱:۴۴
امید رحیمی


حضرت آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مسئولین حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، پاسداری حقیقی از انقلاب اسلامی را حفظ حرکت پیش رونده، پرشتاب، پرنشاط و انقلابی نظام اسلامی به سمت اهداف والای ترسیم شده دانستند و تأکید کردند: یکی از موارد بسیار مهم و ضروری برای ادامه حرکت تکاملی و رو به جلوی انقلاب اسلامی، پرهیز از دمیدن و مشتعل کردن فضای اختلاف، هیاهو و جنجال در جامعه است و همه دستگاه‌ها و جریان‌های سیاسی و فکری باید به حفظ وحدت، پایبندی عملی داشته باشند.

در این دیدار که در آستانه سوم شعبان سالروز میلاد بزرگ پاسدار اسلام حضرت سیدالشهدا علیه السلام و روز پاسدار برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه ای با تبریک اعیاد شعبانیه بویژه سوم شعبان، نامگذاری سالروز میلاد حضرت امام حسین علیه السلام به عنوان روز پاسدار را ابتکاری پرمغز و جهت ده خواندند و افزودند: معنای واقعی پاسداری از اسلام با همه ابعاد آن، در دوران ده ساله امامت حضرت اباعبدالله علیه السلام تحقق پیدا کرد، بنابراین بازخوانی رفتار و حرکات آن حضرت در دوران امامت، ترسیم کننده مبانی و شاخص های واقعی پاسداری است. 

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین دوران ده ساله امامت حضرت سیدالشهدا علیه السلام، به سرفصل های مهم حرکت ایشان از جمله انذار، تحرک تبلیغاتی، بیدار و حساس کردن خواص، ایستادگی با جان و مجاهدت در مقابل حرکت انحرافی فوق العاده خطرناک آن زمان، و عمل براساس دستورات اسلام، اشاره و خاطرنشان کردند: حرکت و ایثار امام حسین علیه السلام و ابعاد گسترده آن بویژه فجایعی که برای خاندان آن حضرت پیش آمد، موجب ماندگاری این حرکت در تاریخ و حفظ اسلام و ارزش‌ها شد.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یکی از ابعاد سخت حرکت حضرت سیدالشهدا علیه السلام را صبر ایشان در مقابل تردید افکنی‌های خواص و صاحب نامان آن دوران ارزیابی کردند و افزودند: سخت‌ترین صبر امام حسین علیه السلام ایستادگی در برابر سخنان به ظاهر مصلحت اندیشانه و وسوسه‌های افراد صاحب نفوذ و تأثیرگذاری بود که با توجیهات به ظاهر شرعی، امام را از گام گذاشتن در این مسیر منع می کردند اما حضرت اباعبدالله علیه السلام با صبر بر این تردید افکنی‌ها و با عزم و اراده، وارد میدان شدند و جریان اسلام را از انحرافی بزرگ نجات دادند. 
ادامه ی بیانات در ادامه مطلب ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۰ ، ۲۲:۰۰
امید رحیمی

إلیهم، بعد فتح البصرة 

 وجزاکم الله من أهل مصر عن أهل بیت نبیکم أحسن ما یجزی العاملین بطاعته، والشاکرین لنعمته، فقد سمعتم وأطعتم، ودعیتم فأجبتم.

ترجمه

خداوند به شما اهل این شهر(کوفه) از سوی اهل بیت پیامبرتان پاداش دهد، بهترین  پاداشی که فرمان‌بران خود و سپاسگزاران نعمتهایش عطا می‌کند، زیرا شما فرمان مرا شنیدید و اطاعت کردید، دعوت شدید و اجابت نمودید.

تفسیر

این نامه بخش کوتاهی ازنامه‌ی مفصل‌تری است که امام(ع) بعد از پایان جنگ جمل برای مردم کوفه نوشت و محتوای آن قدردانی از زحمات آنان نسبت به اسلام و اهل بیت پیغمبر اکرم است؛ زیرا دعوت امام(ع) را پذیرفته بودند و در جنگ  با شورشیان و طغیانگران جمل پایمردی به خرج داده بودند.

مرحوم سید رضی مطابق روش گزینشی که از آن پیروی می‌کند، بخش بسیار کوتاهی از نامه امام(ع) را آورده است در حالی که این نامه بسیار پرمحتواست که متن کامل آن به صورت زیر است:

« بسم الله الرحمن الرحیم از سوی بنده‌ی خدا امیر مومنان به قرظه بن کعب(فرماندار کوفه) و کسانی که نزد او از مسلمانان هستند.درود خدا بر شما، من خداوند یکتا را سپاس می‌گویم.

اما بعد: ما گروه پیمان‌‌شکنان بیعت و جداشوندگان از جماعت و شورشیان از امت را ملاقات کردیم، با منطق واستدلال با آنها سخن گفتیم؛ ولی نتیجه ای نگرفتیم و سرانجام خداوند ما را بر آنها پیروز کرد.طلحه و زبیر کشته شدند و این در حالی بود که قبلا با آنها اتمام حجت کردم و نصیحت و اندرز دادم و جمعی ازصالحان امت را گواه گرفتم.آنها از راهنمایان اطاعت نکردند و ناصحان را اجابت ننمودند.گروهی از شورشیان به عایشه پناه بردند و در اطراف او از بصره گروه زیادی کشته شدند.خداوند بر صورت بقیه کوبید و فرار کردند.و همان گونه که ناقه صالح از کوه به در آمد  و سرانجام مایه عذاب قوم ثمود شد، شتر عایشه نیز نسبت به اهل این شهر(بصره) بدبختی فراوان به بار آورد.علاوه بر اینکه گناه بزرگی در معصیت پروردگار و پیامبرش مرتکب شدند و مایه‌ی شکاف در صفوف مسلمین و ریختن خونهای مؤمنان، بدون هیچ دلیل و عذر و حجت آشکار گردیدند.

هنگامی که خداوند آنها را شکست داد و فرار کردند، دستور دادم فراریان را دنبال نکنند و مجروحان را به قتل نرسانند، وارد خانه‌ها نشوند و پرده‌ای را کنار نزنند مگر با اجازه‌ی قبلی من و همه‌ی مردم بصره را امان دادم.

گروهی از مردان صالح ما شربت شهادت نوشیدند.خداوند بر حسنات آنها بیفزاید و درجاتشان را بالا برد و ثواب صادقان و صابران  بر آنها عنایت فرماید.خداوند به شما اهل این شهر(کوفه) از سوی اهل بیت پیامبرتان پاداش دهد، بهترین پاداشی که به مطیعان فرمان خود و سپاسگزاران نعمتهایش عطا می‌کند، زیرا شما فرمان مرا شنیدید و اطاعت کردید،  دعوت شدید و اجابت نمودید.شما برادران بسیار خوب و یاوران بر حق بودید.درود بر شما و رحمت خدا و برکاتش. »

 

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ تیر ۹۰ ، ۲۲:۱۴
امید رحیمی

یکی از شاخصه‌های ارزیابی مشروعیت و مقبولیت حکومت‌ها از گذشته تاکنون، توجه کردن به خواسته‌های مردم و تشخیص نیازهای آنان به‌طور مستمر است. این شاخص، هم باعث استمرار حیات سیاسی نظام‌ها می‌گردد و هم در نظام‌هایی که ارزش‌های انسانی و اخلاقی اهمیت ویژه‌ای دارد یک الزام ایمانی و دینی محسوب می‌شود.

دوران امامت امیرمومنان حضرت علی(ع) منشأ الهام‌بخش و هدایتگر همه نظام‌های حقیقت‌خواه و خواستار حرکت در صراط مستقیم است و آموزه‌های فراوانی در دوران امامت و رهبری ایشان وجود دارد که هرچند بسیار گفته و تبلیغ شده اما هنوز هم نکات ناگفته دارد و هم در مقام عمل، راه بلندی در تحقق کامل منویات آن حضرت در حکومتداری در پیش است. یکی از این نکات، رفتاری است که از حضرت علی(ع) در مورد دریافت نظرات مردم و تلاش در وارد کردن آن در عرصه حکومت به چشم می‌آید. در این راستا به یک نام برمی‌خوریم: «بیت‌القصص.» این نام تنها از دو کلمه تشکیل شده است، خانه و قصه‌ها. ماجرای این خانه چنین است:

حضرت امیرمومنان‌علی(ع) در دوران امامت خود، اتاقی را تعبیه کرده بودند که مردم بدون ترس و واهمه و بدون آنکه آبروی‌شان در معرض سقوط قرار گیرد، مطالب خود را مکتوب می‌کردند و در آن خانه می‌انداختند. این مطالب اعم از مشکلات مالی مردم، شکایت مردم از عمال و والیان امام(ع) و دیگر امور بوده است.

به اعتراف همگان این مرکزبرای اولین بار و توسط امام(ع) تاسیس و راه‌اندازی شده است؛ چنان که نوشته‌اند:

 

«امام برای نخستین بار در تاریخ اسلام اقدام به تاسیس بیت‌القصص یا  به تعبیر امروزی صندوق شکایات کرد، حضرت آن را جهت رسیدگی به مشکلات مردم و برای آگاهی از تظلمات جامعه و گسترش عدالت پی‌افکند تا اگر فردی نخواست یا نتوانست به صورت شفاهی مشکلات و تظلمات خویش را بیان کند آن را بنویسد و در آن صندوق بیندازد تا به این وسیله بهگوش مسؤلان و فرمانداران برسد و در اسرع وقت به شکایت‌های آنان رسیدگی شود.نیازمندان نیز برای این که شرمسار نشوند نیاز های خود را می‌نوشتند و در آنجا می‌انداختند.»

امام علی(ع) خود به این نکته ظریف اخلاقی توجه داشت و آن را نیز در رفتار و روش در نظر می‌گرفت و به یارانش هم یاد آور می‌شد که «هرکس از شما از من خواسته‌ای دارد، آن را در نامه‌ای بنگارد تا چهره‌تان را از خواستن مصون دارم.»

آنچه که در دیدار سال ۱۳۸۸جمعی از نخبگان جوان کشور با رهبری رخ داد و مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و شرح آن را سایت مقام معظم رهبری منعکس کرده است فرصت مناسبی را برای ایجاد بیت‌القصص در جمهوری اسلامی نظام اسلامی فراهم آورده است
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ تیر ۹۰ ، ۱۹:۵۷
امید رحیمی

در دیدگاه امام علی(ع) معیار اصلی گزینش در هر زمینه‌ای شایستگی است.ایشان از گزینش نااهلان که شایسته مشورت نیستند، شکوه می‌کند و به مالک اشتر می‌گوید: در امور کارگزارانت ژرف بنگر و بر اساس ارزیابی درست به کارشان بگمار نه به انگیزه گرایش‌های شخصی و نه بر مبنای خودکامگی.این دو امر در ظلم و خیانت ریشه دارند.برای خدمت، آنان را که از تجربه و شایستگی نجابت بهره‌مندند و در اسلام پیشتازند ، برگزین؛ زیرا اینین در اخاق برتر و در آبرومندی سالم‌ترند؛ آزمندی‌شان کمتر و اندیشه‌شان درباره عواقب امور بیشتر است.

تأکید توأمان حضرت بر دو عنصر تجربه و نجابت بسیار حایز اهمیت است.کارگزاران، هم باید از تجربهو تخصص بهره‌مند باشند و هم از نجابت نفسانی و تعهد اخلاقی.شایسته‌سالاری واقعی تنها در پرتو ملاک قرار دادن این دو عنصر تحقق می‌یابد و هر یک بدون دیگری مشکل‌زا خواهدبود.

حال به نظر شما شایسته‌سالاری تا چه حدی در کشور ما یا حتی در محیط‌های کوچکتر مانند دانشگاه و ادارات دولتی و ... رعایت شده است؟ وظیفه‌ی ما در قبال بعضی از این ناشایسته‌سالاری‌ها چیه ؟

لطفا پاسخ‌هاتونو در قسمت نظرات بذارین تا بقیه هم استفاده کنن.

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۰ ، ۱۴:۰۳
امید رحیمی
Click for larger version

تقویم زمان با 27 رجب ورق خورده بود و اینک شهر مکّه، در بستر شبی رازانگیزْ هم آغوش با سکوتی عمیق، انتظار حادثه ای شگرف را می کشید. آن شب نبض زمین در دل غار حَرا می تپید و زمان، منتظر تولّد شکوه مندترین لحظه تاریخ خود بود. فردا روز آخرین صبح دنیای جاهلیت کهنه بود و نخستین فجر دنیای معنویت نو. فاصله باریک این دو دنیای کهنه و نو را شب 27 رجب پدید آورده بود؛ اول در وجود یک تن و سپس در کالبد میلیون ها آدمی. این یک تنْ همان محمّد، آشنای صمیمی کوه حَرا بود که می خواست با تاج رسالتی که امشب بر سر می نهاد، فرداهای تاریخ را به گونه ای دیگر رقم زند.

عید مبعث بر تمامی مسلمانان دنیا مبارک ...
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۰ ، ۱۵:۴۵
امید رحیمی

إلی أهل الکوفة، عند مسیره من المدینة إلی البصرة  

 من عبد الله علی أمیرالمؤمنین إلی أهل الکوفة، جبهة الأنصار وسنام العرب. أما بعد، فإنی أخبرکم عن أمر عثمان حتی یکون سمعه کعیانه: إن الناس طعنوا علیه، فکنت رجلاً من المهاجرین أکثر استعتابه، وأقل عتابه، وکان طلحة والزبیر أهون سیرهما فیه الوجیف، وأرفق حدائهما العنیف، وکان من عائشة فیه فلتة غضب، فأتیح له قوم فقتلوه، وبایعنی الناس غیر مستکرهین ولا مجبرین، بل طائعین مخیرین. واعلموا أن دار الهجرة قد قلعت بأهلها وقلعوا بها، وجاشت جیش المرجل، وقامت الفتنة علی القطب، فأسرعوا إلی أمیرکم، وبادروا جهاد عدوکم، إن شاء الله عزوجل.

ترجمه

این نامه‌ای است که از بنده‌ی خدا علی، امیر مؤمنان(ع) به سوی اهل کوفه، گروه یاران شرافتمند و بلند‌پایگان عرب نگاشته شده است:

من از جریان کار عثمان شما را آگاه می‌سازم آنچنان که شنیدن آن همچون دیدنش باشد؛  مردم بر او عیب گرفتند و بر او طعنه زدند. من در این میان یکی از مهاجران بودم که برای جلب رضایت عثمان(از طریق جلب رضایت مردم و تغییر روش‌های نادرستش) نهایت کوشش را به خرج دادم و کمتر او را سرزنش کردم (مبادا مردم تحریک به قتل او شوند) ولی ،طلحه و زبیر(خشونت در برابر او را به آخرین حد رساندند به گونه‌ای که) آسان‌ترین فشاری که بر او وارد می‌کردند مانند تند راندن شتر بود و نرم‌ترین حدی‌ها، سخت‌ترین آن بود(آوازی که شتر را به شتاب وا می‌دارد و خسته می‌کند) و از سوی عایشه نیز خشمی ناگهانی بود(که مردم را سخت بر ضد عثمان شوراند) و به دنبال آن گروهی به تنگ آمدند و بر ضد او شوریدند و او را کشتند (سپس) مردم بدون اکراه و اجبار بلکه با رغبت و اختیار با من بیعت نمودند.بدانید سرای هجرت(مدینه) اهل خود را از جاکند و بیرون راند و آن‌ها هم از آن فاسصله گرفتند و (مدینه) همچون دیگی برآتش در حال غلیان است، فتنه بپا خاسته و بر محور خود در گردش است حال که چنین است به سوی امیر و فرمانده‌ی خود بشتابید  و به جهاد با دشمنان خویش به خواست خداوند بزرگ، مبادرت ورزید.

نکات و تفسیر در ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ تیر ۹۰ ، ۱۵:۲۰
امید رحیمی

فعالان بین‌المللی قصد دارند هم‎زمان با سالگرد حمله مرگ‎بار تل آویو به کشتی ماوی مرمره، کاروان کمک‌رسانی دیگری را به نوار غزه اعزام کنند.
این کاروان کمک‌رسانی که توسط مانوئل تاپیال و لورا آروا فعالان اسپانیایی، سازمان‌دهی شده است از سواحل اسپانیا راه می‌افتد و در بهار سال جاری به نوار غزه خواهد رسید.

در جریان تهاجم سربازان اسرائیلی به کاروان کمک‌رسانی به غزه در ۳۱ ماه مه سال گذشته میلادی (۱۰ خرداد) ۹ تن از فعالان مدافع حقوق بشر اهل ترکیه کشته و حدود ۵۰ نفر زخمی شدند.

این کاروان کمک‌رسانی متشکل از ۶ کشتی و با حمایت کشور ترکیه برای شکستن محاصره ۴ ساله نوار غزه از سوی رژیم اسرائیل، عازم این منطقه شده بود.

تاپیال در این زمینه گفت: «۸۰ درصد از ساکنان نوار غزه با کمک‌های بین‌المللی روزگار خود را می‌گذرانند. محاصره ۴ ساله منجر به ورشکستگی ۹۰ درصد از دادوستدهای کوچک محلی شده است.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ما همچنان به این شرایط غیرقانونی اعتراض داریم و این بار با فعالان بیشتری برای پایان دادن به آن تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم. همچنین تعداد کشتی‌ها و کمک‌های ارسال‌شده در این کاروان از کاروان‌های قبلی بیشتر است.»

بر اساس این گزارش؛ اسپانیا همچنین میزبان نشستی با حضور فعالان حقوق بشر بوده که قرار است در این کاروان حضور داشته باشند.

همچنین دو کشتی اسپانیایی نیز در این کاروان حضور خواهند داشت. هرکدام از این کشتی‌ها ۲۰۰ تن کمک‌های امدادی را به مقصد نوار غزه حمل می‌کنند. افزون بر این ۲۰۰ فعال حقوق بشر نیز از کشورهای کانادا، مالزی، سوئیس، ایتالیا و الجزایر در این کشتی‌ها حضور خواهند داشت.

منبع: پرس تی وی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ تیر ۹۰ ، ۱۴:۳۵
امید رحیمی

http://www.shariaty.com/dif/dr-hesabi-2_files/image001.jpg

سید محمود حسابی در سال 1281 (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند. پس از سپری نمودن چهار سال از دوران کودکی در تهران, به همراه خانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت, با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه کشیش های فرانسوی آغاز کردند و همزمان, توسط مادر فداکار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی) , تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن کریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, منشات قائم مقام اشراف کامل داشتند.
شروع تحصیلات متوسطه ایشان مصادف با آغاز جنگ جهانی اول, و تعطیلی مدارس فرانسوی زبان بیروت بود. از این رو, پس از دو سال تحصیل در منزل برای ادامه به کالج آمریکایی بیروت رفتند و در سن هفده سالگی لیسانس ادبیات, در سن نوزده سالگی, لیسانس بیولوژی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان را اخذ نمودند. در آن زمان با نقشه کشی و راهسازی, به امرار معاش خانواده کمک می کردند. استاد همچنین در رشته های پزشکی, ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداختند.
شرکت راهسازی فرانسوی که استاد در آن مشغول به کار بودند, به پاس قدردانی از زحماتشان, ایشان را برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه اعزام کرد و بدین ترتیب در سال1924 (م) به مدرسه عالی برق پاریس وارد و در سال 1925 (م) فارغ التحصیل شدند.
همزمان با تحصیل در رشته معدن, در راه آهن برقی فرانسه مشغول به کار گردیدند و پس از پایان تحصیل در این رشته کار خود را در معادن آهن شمال فرانسه و معادن زغال سنگ ایالت "سار" آغاز کردند. سپس به دلیل وجود روحیه علمی, به تحصیل و تحقیق, در دانشگاه سوربن, در رشته فیزیک پرداختند و در سال 1927 (م) در سن بیست و پنج سالگی دانشنامه دکترای فیزیک خود را , با ارائه رساله ای تحت عنوان "حساسیت سلول های فتوالکتریک", با درجه عالی دریافت کردند.
استاد حسابی بر چهار زبان زنده‌ی دنیا یعنی:فرانسوی،انگلیسی، آلمانی و عربی تسلط داشتند و در مطالعات و مکالمات این زبان‌ها را به کار می‌گرفتند.همچنین به زبان‌های سانسکریت، لاتین، یونانی، پهلوی، اوستایی، ترکی، ایتالیایی و روسی اشراف داشتند و آن را در تحقیقات علمی خود به ویژه در امر واژه‌گزینی زبان فارسی بکار می‌بردند.
استاد با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنایی داشتند وایشان در چند رشته ورزشی موفقیت هایی کسب نمودند که از آن میان می توان به دیپلم نجات غریق در رشته شنا اشاره نمود.
پروفسور حسابی به دلیل عشق به میهن و با وجود امکان ادامه تحقیقات در خارج از کشور به ایران بازگشت و با ایمان و تعهد, به خدمتی خستگی ناپذیر پرداخت تا جوانان ایرانی را با علوم نوین آشنا سازد. پایه گذاری علوم نوین و تاسیس دارالمعلمین و دانشسرای عالی, دانشکده های فنی و علوم دانشگاه تهران, نگارش ده ها کتاب و جزوه و راه اندازی و پایه گذاری فیزیک و مهندسی نوین, ایشان را به نام پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران در کشور معروف کرد. حدود هفتاد سال خدمت علمی ایشان در گسترش علوم روز و واژه گزینی علمی در برابر هجوم لغات خارجی و نیز پایه گذاری مراکز آموزشی, پژوهشی, تخصصی, علمی و …, از جمله اقدامات ارزشمند استاد به شمار می رود که برای نمونه به مواردی اشاره می کنیم:

_ اولین نقشه برداری فنی و تخصصی کشور (راه بندرلنگه به بوشهر)
_ اولین راهسازی مدرن و علمی ایران (راه تهران به شمشک)
_ پایه گذاری اولین مدارس عشایری کشور
_ پایه گذاری دارالمعلمین عالی
_ پایه گذاری دانشسرای عالی
_ ساخت اولین رادیو در کشور
_ راه اندازی اولین آنتن فرستنده در کشور
_ راه اندازی اولین مرکز زلزله شناسی کشور
_ راه اندازی اولین رآکتور اتمی سازمان انرژی اتمی کشور
_ راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران
_ تعیین ساعت ایران
_ پایه گذاری اولین بیمارستان خصوصی در ایران, به نام بیمارستان "گوهرشاد"
_ شرکت در پایه گذاری فرهنگستان ایران و ایجاد انجمن زبان فارسی
_تدوین اساسنامه طرح تاسیس دانشگاه تهران
_ پایه گذاری دانشکده فنی دانشگاه تهران
_ پایه گذاری دانشکده علوم دانشگاه تهران
_ پایه گذاری شورای عالی معارف
_ پایه گذاری مرکز عدسی سازی اپتیک کاربردی در دانشکده علوم دانشگاه تهران
_ پایه گذاری بخش آکوستیک در دانشگاه و اندازه گیری فواصل گام های موسیقی ایرانی به روش علمی
_ پایه گذاری و برنامه ریزی آموزش نوین ابتدایی و دبیرستانی
_ پایه گذاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران
_ پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی دانشگاه تهران
_ پایه گذاری اولین رصدخانه نوین در ایران
_ پایه گذاری مرکز مدرن تعقیب ماهواره ها در شیراز
_ پایه گذاری مرکز مخابرات اسدآباد همدان
_ پایه گذاری انجمن موسیقی ایران و مرکز پژوهش های موسیقی
_ پایه گذاری کمیته پژوهشی فضای ایران
_ ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی کشور (در ساختمان دانشسرای عالی در نگارستان دانشگاه تهران)
_ تدوین اساسنامه و تاسیس موسسه ملی ستاندارد
_ تدوین آیین نامه کارخانجات نساجی کشور و رساله چگونگی حمایت دولت در رشد این صنعت
_ پایه گذاری واحد تحقیقاتی صنعتی سغدایی (پژوهش و صنعت در الکترونیک, فیزیک, فیزیک اپتیک, هوش مصنوعی)
_ راه اندازی اولین آسیاب آبی تولید برق (ژنراتور) در کشور
_ ایجاد اولین کارگاه های تجربی در علوم کاربردی در ایران
_ ایجاد اولین آزمایشگاه علوم پایه در کشور


۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ تیر ۹۰ ، ۰۰:۵۷
امید رحیمی