صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

شایسته‌سالاری

جمعه, ۱۰ تیر ۱۳۹۰، ۰۲:۰۳ ب.ظ

در دیدگاه امام علی(ع) معیار اصلی گزینش در هر زمینه‌ای شایستگی است.ایشان از گزینش نااهلان که شایسته مشورت نیستند، شکوه می‌کند و به مالک اشتر می‌گوید: در امور کارگزارانت ژرف بنگر و بر اساس ارزیابی درست به کارشان بگمار نه به انگیزه گرایش‌های شخصی و نه بر مبنای خودکامگی.این دو امر در ظلم و خیانت ریشه دارند.برای خدمت، آنان را که از تجربه و شایستگی نجابت بهره‌مندند و در اسلام پیشتازند ، برگزین؛ زیرا اینین در اخاق برتر و در آبرومندی سالم‌ترند؛ آزمندی‌شان کمتر و اندیشه‌شان درباره عواقب امور بیشتر است.

تأکید توأمان حضرت بر دو عنصر تجربه و نجابت بسیار حایز اهمیت است.کارگزاران، هم باید از تجربهو تخصص بهره‌مند باشند و هم از نجابت نفسانی و تعهد اخلاقی.شایسته‌سالاری واقعی تنها در پرتو ملاک قرار دادن این دو عنصر تحقق می‌یابد و هر یک بدون دیگری مشکل‌زا خواهدبود.

حال به نظر شما شایسته‌سالاری تا چه حدی در کشور ما یا حتی در محیط‌های کوچکتر مانند دانشگاه و ادارات دولتی و ... رعایت شده است؟ وظیفه‌ی ما در قبال بعضی از این ناشایسته‌سالاری‌ها چیه ؟

لطفا پاسخ‌هاتونو در قسمت نظرات بذارین تا بقیه هم استفاده کنن.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۱۰
امید رحیمی

نظرات  (۳)

متاسفانه شایسته سالاری چیزیه که الآن خیلی کم شده! به خاطر کارایی مثل پارتی بازی و رشوه خیلیا تو جایگاه و سمتین که نباید باشن!
اگه فرهنگ سازی بشه و اهداف اصلی از بودن جایگاه ها و مسئولیت ها مشخص شه،اینکه درست انجام گرفتن کار خیلی مهمتر از صرفا انجامش با هر کیفیتیه،اون موقع خود افراد قبول نمیکنن تو جایگاهی که شایستگیشو ندارن قرار بگیرن!
البته به اینجا رسیدن خیلی کار میخواد و خیلی وقت میبره!!
دانشگاه که فوق العاده است کشور بد نیست!!!
ماهم باید بین خدا و خرما یکی رو انتخاب کنیم که اگه خدا رو انتخاب کردی تعلیق هست اخراج هست...اما عزت هم هست!
کافیه یه نگاهی به دانشگاه خودمون بندازیم تا معنای شایسته سالاری رو بفهمیم.
من نمی گم همه جا وضع اینجوریه ولی مطمئنم تا قدمی برای مبارزه با این مسئله برنداریم اوضاع عوض نخواهد شد.
پس اگه کسی سکوت کنه یعنی این کار رو تایید می کنه و این جز مخالفت با امام علی(ع) نیست و این یعنی ضدیت با راه قرآن و راه سعادت.
اللهم اهدنا صراط المستقیم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی