صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بیت‌القصص

يكشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۰، ۰۷:۵۷ ب.ظ

یکی از شاخصه‌های ارزیابی مشروعیت و مقبولیت حکومت‌ها از گذشته تاکنون، توجه کردن به خواسته‌های مردم و تشخیص نیازهای آنان به‌طور مستمر است. این شاخص، هم باعث استمرار حیات سیاسی نظام‌ها می‌گردد و هم در نظام‌هایی که ارزش‌های انسانی و اخلاقی اهمیت ویژه‌ای دارد یک الزام ایمانی و دینی محسوب می‌شود.

دوران امامت امیرمومنان حضرت علی(ع) منشأ الهام‌بخش و هدایتگر همه نظام‌های حقیقت‌خواه و خواستار حرکت در صراط مستقیم است و آموزه‌های فراوانی در دوران امامت و رهبری ایشان وجود دارد که هرچند بسیار گفته و تبلیغ شده اما هنوز هم نکات ناگفته دارد و هم در مقام عمل، راه بلندی در تحقق کامل منویات آن حضرت در حکومتداری در پیش است. یکی از این نکات، رفتاری است که از حضرت علی(ع) در مورد دریافت نظرات مردم و تلاش در وارد کردن آن در عرصه حکومت به چشم می‌آید. در این راستا به یک نام برمی‌خوریم: «بیت‌القصص.» این نام تنها از دو کلمه تشکیل شده است، خانه و قصه‌ها. ماجرای این خانه چنین است:

حضرت امیرمومنان‌علی(ع) در دوران امامت خود، اتاقی را تعبیه کرده بودند که مردم بدون ترس و واهمه و بدون آنکه آبروی‌شان در معرض سقوط قرار گیرد، مطالب خود را مکتوب می‌کردند و در آن خانه می‌انداختند. این مطالب اعم از مشکلات مالی مردم، شکایت مردم از عمال و والیان امام(ع) و دیگر امور بوده است.

به اعتراف همگان این مرکزبرای اولین بار و توسط امام(ع) تاسیس و راه‌اندازی شده است؛ چنان که نوشته‌اند:

 

«امام برای نخستین بار در تاریخ اسلام اقدام به تاسیس بیت‌القصص یا  به تعبیر امروزی صندوق شکایات کرد، حضرت آن را جهت رسیدگی به مشکلات مردم و برای آگاهی از تظلمات جامعه و گسترش عدالت پی‌افکند تا اگر فردی نخواست یا نتوانست به صورت شفاهی مشکلات و تظلمات خویش را بیان کند آن را بنویسد و در آن صندوق بیندازد تا به این وسیله بهگوش مسؤلان و فرمانداران برسد و در اسرع وقت به شکایت‌های آنان رسیدگی شود.نیازمندان نیز برای این که شرمسار نشوند نیاز های خود را می‌نوشتند و در آنجا می‌انداختند.»

امام علی(ع) خود به این نکته ظریف اخلاقی توجه داشت و آن را نیز در رفتار و روش در نظر می‌گرفت و به یارانش هم یاد آور می‌شد که «هرکس از شما از من خواسته‌ای دارد، آن را در نامه‌ای بنگارد تا چهره‌تان را از خواستن مصون دارم.»

آنچه که در دیدار سال ۱۳۸۸جمعی از نخبگان جوان کشور با رهبری رخ داد و مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت و شرح آن را سایت مقام معظم رهبری منعکس کرده است فرصت مناسبی را برای ایجاد بیت‌القصص در جمهوری اسلامی نظام اسلامی فراهم آورده است
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۱۲
امید رحیمی

نظرات  (۱)

ا این مسئله توی ادارات و یازمان های ما حل بشه خیلی از مشکلات خود به خود حل میشن.ولی خداییش تاحالا توی این همه اداره و سازمان رفت و آمد داشتی جایی رو دیدی که به این چیزا اهمیت بده؟
شاید هم مشکل از خودمونه چون خیلی وقتها از حقمون کوتاه اومدیم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی