صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نامه 4 نهج‌البلاغه به همراه تفسیر

سه شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۰، ۱۲:۱۶ ق.ظ

إلی بعض أمراء جیشه 

 فإن عادوا إلی ظل الطاعة فذاک الذی نحب، وإن توافت الأمور بالقوم إلی الشقاق والعصیان فانهد بمن أطاعک إلی من عصاک، واستغن بمن انقاد معک عمن تقاعس عنک، فإن المتکاره مغیبه خیر من مشهده، وقعوده أغنی من نهوضه.

ترجمه

مخالفان را (کسانی که فرمان تو را در مقابله با لشکریان طلحه و زبیر پذیرا نیستند) نصیحت کن.اگر به سایه‌ی اطاعت باز کردند (و تسلیم فرمان تو شوند) این همان چیزی است که ما دوست داریم (و آن را می‌خواهیم) و اگر حوادث، آنها را به سوی اختلاف و عصیان  کشاند به کمک کسانی که از تو اطاعت می‌کنند با کسانی که از تو نافرمانی می‌کنند پیکار کن و با کسانی که مطیع‌اند از کسانی که سستی می‌ورزند خود را بی‌نیاز ساز؛ زیرا سست‌عنصران و کسانی که از جنگ با دشمن کراهت دارند غیبت‌شان بهتر از حضورشان است و قعود آنها ازجنگ، از قیامشان کارسازتر است!

تفسیر

قبل از ورود در تفسیر این نامه باید به شان صدور آن توجه کنیم.جریان آنگونه که مرحوم شیخ مفید در کتاب الجمل نوشته است چنین بود:

« بعد از قتل عثمان و بیعت عامه مردم با امیر مؤمنان علی(ع) هنگامی که طلحه و زبیر به اهداف خود که خلافت (یا لااقل امارت بخشی از  جهان اسلام بود)، نرسیدند، از مدینه به سمت مکه حرکت کردند و در مکه عبدالله بن زبیر را نزد عایشه فرستادند که به او بگویند امیر‌المؤمنین عثمان مظلوم کشته شد و علی‌بن‌ابی‌طالب امور مردم را قبضه کرد و به وسیله‌ی سفیهانی که قتل عثمان را بر عهده گرفتند بر همهه چیز غلبه یافت و  ما از این می‌ترسیم که مفاسدی  از این طریق در جهان اسلام پیداشود. اگر صلاح می‌بینی در سفر به بصره همراه ما باش امید است خداوند به وسیله‌ی تو اختلاف این امت را التیام بخشد و شکاف میان آنها را پر کند و پراکندگی آنها را بر طرف سازد و  امورشان را بدین طریق اصلاح نماید.

عبدالله نزد عایشه آمد و پیام را رساند.عایشه در ابتدا امتناع ورزید سپس فردای آن روز موافقت خود را اعل0عام کرد هنگامی که طلحه و زبیر به اتفاق عایشه و گروه شورشیان به بصره رسیدند.عثمان بن حنیف فرماندار امیر مؤمنان علی(ع) در بصره نامه‌ای برای آن حضرت نوشت و آن حضرت را در جریان امور گذاشت.حضرت نامه‌ی مورد بحث را مرقوم داشت و برای عثمان بن حنیف فرستاد و دستور داد به اتفاق گروه وفاداران به امام(ع) از اهالی بصره در مقابل مخالفان بایستند.»

امام(ع9 در پایان نامهاشاره به دلیل دستور خود پرداخته و می‌فرماید:( زیرا سست‌عنصران و کسانی که از جنگ با دشمن کراهت دارند غیبت‌شان بهتر از حضورشان است و قعود آنها ازجنگ، از قیامشان کارسازتر است)

این همان چیزی است که قرآن مجید نیز درباره گروهی از منافقان در سوره‌ی توبه اشاره کرده، می‌فرماید:«  لَوْ خَرَجُوا فِیکُمْ مَا زَادُوکُمْ إِلَّا خَبَالًا وَلَأَوْضَعُوا خِلَالَکُمْ یبْغُونَکُمُ الْفِتْنَةَ وَفِیکُمْ سَمَّاعُونَ لَهُمْ وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ»؛ اگر آنها همراه شما(به سوی میدان جهاد) خارج می‌شدند جز اضطراب و تردید و فساد، چیزی بر شما نمی‌افزودند و به سرعت در بین شما به فتنه‌انگیزی ( وایجاد تفرقه و نفاق) می‌پرداختند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۴/۲۱
امید رحیمی

نظرات  (۴)

۲۳ تیر ۹۰ ، ۰۶:۴۱ .:: لینک باکس امام خامنه ای ::.
سرود و شعر و شعارم امام خامنه ای است
گل همیشه بهارم امام خامنه ای است
به غیر خدا و رسول و ائمه اطهار
تمام دار و ندارم امام خامنه ای است
.:: لینک باکس امام خامنه ای ::.
برای ثبت لینک وبلاگ خود به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://leaderbox.mihanblog.com
یاعلی مدد
با عرض سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز و گرامی.

ما به طور تضمینی یک میلیون نفر بیننده رایگان به سایت یا وبلاگ شما ارسال میکنیم
از این پس هر لینک, محصول یا صفحه ای را بدون هزینه به هزاران نفر معرفی کنید. بدون حتی صرف وقت..باور کردنش مشکل است امّا این صفحه را با دقت بخوانید تا کاملاً مطمئن شوید.شما میتوانید به جای سایت یا وبلاگ محصولات خود را در معرض نمایش قرار دهید.
فرصت رو از دست ندیم....

http://www.persian111.com/?rid=1975038443

:)
۲۱ تیر ۹۰ ، ۱۱:۱۶ هادی نیاکی
همانطور که اشاره کردی مهمترین علت طرد اون افراد از جانب حضرت،سست عنصری و نااستواری آنها بود که همواره اراده های اونا رو ضعیف می کرد و به دلیل همین ضعف که بیشترش ضعف اعتقادیه نه ضعف جسمانی،در تشخیص حق و باطل دچار اشتباه می شدند که خداوند متعال از آنها با عنوان منافق و فتنه انگیز یاد می کند.
پس دو نتیجه اخلاقی:
1) ما باید در جهت تقویت اراده و راسختر شدن اون تلاش کنیم که باید با توجه به فرامین الهی و دینی و فرمایشات امامان معصوم(ع) و نیز نائب امام عصر(عج) این مهم تحقق پیدا کند.
2)هم نشینی با سست عنصران و کوته نظران عاقبت خوب و سعادت را برای ما یه ارمغان نمی آورد.
متشکرم.
سلام و خسته نباشیدبا عضویت و شروع فعالیت خود و یک درخواست مدیریت مدیریت بخشی از تالار را برعهده بگیرید و مطالب خود را در انجمن به نام خود به اشتراک بگذارید !به تمامی کاربران اجازه تبلیغ سایت و یا وبلاگ خود داده می شود.اگر میخواهید دو رکعت نماز از جانب شما در حرم امام رضا بخوانیمچت آنلاین با سایر کاربران سایت + بازی آنلاین + جایزهwww.khane3.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی