صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نامه 6 نهج‌البلاغه به همراه تفسیر

يكشنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۳۳ ب.ظ


إلی معاویة 

إنه بایعنی القوم الذین بایعوا أبا بکر وعمر وعثمان علی ما بایعوهم علیه، فلم یکن للشاهد أن یختار، ولا للغائب أن یرد، وإنما الشوری للمهاجرین والأنصار، فإن اجتمعوا علی رجل وسموه إماماً کان ذلک لله رضی، فإن خرج عن أمرهم خارج بطعن أوبدعة ردوه إلی ماخرج منه، فإن أبی قاتلوه علی اتباعه غیر سبیل المؤمنین، وولاه الله ما تولی. ولعمری، یا معاویة، لئن نظرت بعقلک دون هواک لتجدنی أبرأ الناس من دم عثمان، ولتعلمن أنی کنت فی عزلة عنه، إلا أن تتجنی; فتجن ما بدا لک! والسلام.

ترجمه

(بیعتی که مردم در مدینه با من کردند، برای تو که در شام بودی الزام‌آور است،  زیرا) همان کسانی که با ابوبکر و عمر و عثمان بیعت کردند با همان شرایط با من بیعت نمودند، بنابراین نه حاضران اختیار فسخ یا مخالفت با آن را دارند و نه کسی که غایب بوده حق رد کردن آن را دارد.شورا تنها از آن مهاجران و انصار است، هرگاه همگی کسی را برگزیدند و امامش نامیدند، خداوند از او راضی و خشود است؛ بنابراین اگر کسی از فرمان آنها با بدگویی یا بدعتی خارج گردد، مسلمانان او را به جای خود باز می‌گردانند، و اگر امتناع ورزد، با او پیکار می‌کنند، چرا که از غیر مسیر مؤمنان تبعیت کرده، و خدا او را در  بیراهه رها می‌سازد.ای معاویه! به جانم سوگند اگر به نگاه عقل بنگری نه با چشم هوی و هوس، مرا از همه مبراتر از خون عثمان می‌یابی و خواهی دانست من به کلی از آن برکنار بودم مگر اینکه در مقام تهمت برآیی و چنین نسبت ناروایی را به من بدهی.اگر چنین است هر تهمتی می‌خواهی بزن والسلام.

تفسیر

این نامه نیز بخشی از یک نامه‌ی مفصل‌تر است که امام(ع) بعد از واقعه جمل به همراه جریر ابن عبدالله بجلی که از مشاهیر صحابه بود برای معاویه فرستاد.

قابل توجه این که امام(ع) در اینجا، نه به مساله‌ی غدیر اشاره می‌کند، نه به وصیت پیغمبر اکرم(ص) و روایات بسیاری که سند روشنی بر امامت اوست؛ زیرامعاویه می‌توانست با انکار کردن از کنار آن بگذرد.ولی مساله‌ی خلافت خلفای پیشین چیزی نبود که بتواند آن را انکار کند.در واقع استدلال امام(ع) یک استدلال به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می‌گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می‌کند و در اینجا که معاویه خود را از طرفداران خلفای حکومت پیشین می‌دانست، نمی‌توانست چگونگی گزینش آنها را برای خلافت انکار کند و این در حالی بود که این گزینش به صورت بسیار کامل‌تری در مورد حکومت علی(ع) واقع شده بود.عموم مهاجران و انصار در مدینه با آن حضرت بیعت کرده بودند و حتی طلحه و زبیر که بعدا به مخالفت برخاستند نیز جزء بیعت‌کنندگان بودند.سنت آن زمان بر این بود که اگر مهاجران و انصار مدینه کسی را انتخاب می‌کردند غایبان و دورافتادگان آن را به رسمیت می‌شناختند؛ بنابراین معاویه نمی‌توانست با این استدلال امام(ع) به مخالفت برخیزد.

هرگز نباید از این استدلال که در بالا گفتیم جنبه‌ی جدلی و استفاده از مسلمات طرف مقابل دارد، چنین استنباط که امام(ع) مساله‌ی امامت منصوص را رها فرموده و امامت را مساله‌ای انتخابی می‌داند نه انتصاب از سوی خدا، آنگونه که برخی از شارحان نهج‌البلاغه  از اهل سنت تصور کرده‌ان؛ بلکه در برابر امثال معاویه  راهی جز اینگونه استدلال  وجود نداست و نظیر اینگونه استدلال‌ها در قرآن مجید نیزدر برابر مشرکان دیده می‌شود.

در بخش دیگر این نامه، امام(ع) به سراغمساله‌ی قتل عثمان می‌رود که معاویه ـ‌مانند طلحه و زبیر‌ـ آن را بهانه برای سرکشی در برابر امام(ع) قرار داده بود.

از قضایای عجیب تاریخ صدر اسلام این است که گروهی در زمان عثمان به مخالفت شدید با او برخاستند و حتی در قتل او مستقیم یا غیر مستقیم نقش داشتند؛ ولی بعد از قتل عثمان ناگهان تغییر مسیر داده  و به خونخواهی او برخاستند و بر کشته شدن مظلومانه‌ی او اشک تمساح ریختند.این گونه تغییر مسیرها در دنیای سیاست‌های مادی، عجیب نیست؛ ولی اینها که دم از اسلام می‌زدند چگونه اعمال خود را توجیه می‌کردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۵/۰۹
امید رحیمی

نظرات  (۵)

۲۷ مرداد ۹۰ ، ۲۳:۱۶ هادی نیاکی
به به قالب جدید مبارک
منتظر مطالب خفنت هستم
اون ی بالایی منم اسم و عجله ای نوشتم
سلام
....چی بگم والله متن قبلتون روراجع به انتخابات خونده بودم.عالیه !!! خوب به هم ارتباط دادین.
منم با مطلب راهکارهای دجال ستیزی به روزم منتظر نظرات شما هستم.
یاعلی
سلام
تاریخ تکرار میشه و این تغییر مسیر و حتی قرار گرفتن در جبهه ی مقابل از همان زمان پیامبر و امام علی (ع) وجود داشته و تا الان هم ادامه داره.
این شیوه ی اثباتی امام برای امامت و استدالی که آوردن خیلی جای فکر داره. درایت امام برای خنثی کردن توجیه های به اسم اسلامه دشمنان اسلام.
***************
ازتون خیلی ممنونم. از بین جمعمون شما جز معدود افرادی بودید که خیلی خوب به قراری که در مورد نهج البلاغه گذاشته بودیم عمل کردید.که ان شاءالله ادامه پیدا کنه.
هر چند که متاسفانه نظر در موردش کمه البته به قول آقای علی بیگی اونقد قوی کار شدن که نمیشه نظر گذاشت و همه چی گفته شده.
یاعلی
التماس دعا
نهج لبلاغه زیباترین کتاب بعد از قرآن است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی