صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

اندکی صبر سحر نزدیک است

صبح امید

شعر، تا شاعر از خویش نرسته است، حدیث نفس است و اگر شاعر از خود رها شود، حدیث عشق است. پس نه عجب اگر شعر و شمشیر و عشق و پیکار با هم جمع شود ...
که کار عشق، یاران، لاجرم کربلایی است.

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

نامه 8 نهج‌البلاغه به همراه تفسیر

چهارشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۰، ۰۲:۴۷ ب.ظ

إلی جریر بن عبدالله البجلی لما أرسله إلی معاویة 

 أما بعد، فإذا أتاک کتابی فاحمل معاویة علی الفصل، وخذه بالأمر الجزم، ثم خیره بین حرب مجلیة، أو سلم مخزیة، فإن اختار الحرب فانبذ إلیه، وإن اختار السلم فخذ بیعته، والسلام.

ترجمه

اما بعد(از حمد و ثنای الهی) هنگامی که نامه‌ی من به تو رسید معاویه را به حکم نهایی دعوت کن و برای یک طرفه شدن کار، او را به یک نتیجه‌ی جزمی وادار ساز سپس او را میان جنگی آواره‌کننده یا تسلیمی رسواکننده مخیر ساز، اگر جنگ را اختیار کرد به او اعلان جنگ کن و اگر راه صلح و سلامت را پیش گرفت از او بیعت بگیر والسلام.

تفسیر

هنگامی که امیر مؤمنان علی(ع) به جریر مأموریت داد تا نزد معاویه برود و از او بیعت بگیرد و او پیام مام (ع) را به معاویه رساند.معاویه پیوسته امروز و فردا می‌کرد تا جایی که اصحاب امیر مؤمنان او را متهم به همکاری با معاویه کردند و امام (ع) درباره‌ی او فرمود: آنقدر جریر نزد معاویه درنگ کرده است که یا گنهکار است یا فریب‌خورده!

لذا امام(ع) نامه‌ی مورد بحث را برای جریر مرقوم فرمود تا بیش از این معتل نشود و یکی از دو جواب را از معاویه بگیرد؛ یا بیعت کند یا اعلان جنگ دهد.

هنگامی که نامه‌ی امام(ع) در شام به جریر رسید آن را به دست معاویه داد  و خود به پا خاست و برای مردم سخن گفت  و تذکر داد که همه‌ی شما از وضع عثمان آگاهید و تمام بلاد بدون گفتگو با علی(ع) بیعت کرده‌اند؛ یعنی با شخصی که اگر مسأله‌ی خلافت به اختیار خود ما گذاشته می‌شد کسی جز او را نمی‌پذیرفتید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۶/۰۲
امید رحیمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی